Blog

De relatie tussen aandacht en ontwikkeling

Kees heeft in een paar goede voortgangsgesprekken met zijn leidinggevende aangegeven dat hij zich graag verder wil ontwikkelen, en wel naar de functie van operator. Op een dag wordt bekend dat er een externe kandidaat is aangenomen op deze functie. Kees is teleurgesteld; hem was niet bekend dat er een vacature was en hij zou heel graag hebben mee gesolliciteerd. Zijn leidinggevende had de vacature niet besproken met hem, en ook nooit verteld dat hij er niet geschikt voor was.

Antoinette heeft al een paar maanden fysieke klachten, en kan helaas niet werken. De verwachting is dat dit nog wel maanden gaat duren. Op een dag ontvangt Antoinette een vrolijke uitnodiging van haar werkgever. Over een aantal weken wordt het bedrijfsuitje georganiseerd en Antoinette wordt van harte uitgenodigd om mee te doen met een fietstocht van 40 kilometer, met als afsluiting een borrel en een etentje. Antoinette was hier wel even door van slag. Zij wil zo graag weer aan het werk en actief zijn, maar dat zit er nog even niet in.

Dit zijn twee voorbeelden uit de praktijk van een loopbaancoach, waar zowel medewerkers aan tafel zitten die graag een volgende stap in hun carrière willen zetten, als cliënten in een spoor 2 ziektetraject. In deze trajecten gaat het vaak over het contact met de leidinggevende. De juiste aandacht voor de medewerkers is hierin cruciaal voor de ontwikkeling of herstel. Als de -oprechte- aandacht gemist wordt door de medewerker, bestaat de kans dat het contact verwatert en er van beide kanten geen initiatief meer wordt genomen om het echte goede gesprek te voeren over persoonlijke ontwikkeling, groei of herstel.

De leidinggevende had in dergelijke situaties echt het verschil kunnen maken voor de motivatie van de betrokken medewerkers. Heeft de leidinggevende misschien onbedoeld of onbewust kansen gemist?
Door het goede gesprek met Kees aan te gaan over zijn ontwikkelkansen. En met Antoinette te bespreken hoe zij toch kan deelnemen aan het bedrijfsuitje. Deze oprechte aandacht kan beslist het verschil maken en de medewerker positief stimuleren. De persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers komt dit zeker ten goede.